Actief zijn op social media zonder kostbare tijd te verliezen? Zo doe je dat!
Om als moeder van 3 jonge kinderen een eigen bedrijf én een huishouden te runnen, is het soms even zoeken naar tijd. Misschien herken je je hier wel in?
Maar hebben we echt geen tijd? Of kunnen we stiekem best wat tijd besparen op sommige vlakken? Bijvoorbeeld iets minder scrollen op Instagram en Pinterest… ? #guilty
Hoe dan ook, we zullen altijd wel tijd moeten steken in het actief zijn op social media, als we hier ons bereik op willen laten groeien voor onze onderneming of blog.
Om hier gestructureerder mee om te gaan, zodat je net wat extra tijd over houdt aan het einde van de (werk)dag, heb ik een aantal tips voor je die ik zelf ook toepas, en ook leer aan de cursisten in de trainingen die ik geef.
1) Houd focus door doelen op te stellen
Begin altijd eerst met je doelen te bepalen. Het gaat er niet alleen om wát je doet, maar vooral ook waaróm. Posten op Instagram om te posten op Instagram is prima, als je gewoon je volgers mee wilt nemen in een kijkje in je leven.
Maar als je je social kanalen voor je onderneming inzet, dan is het slimmer om hier een gedachte achter te hebben.
Wat wil je bereiken?
Waarom wil je actief zijn op social media? Wil je bijvoorbeeld een nieuw product of dienst promoten?
Wanneer?
Begin ruim van tevoren en maak ‘teaser’ content waarbij je de spanning een beetje opbouwt om je volgers echt mee te laten leven in de lancering. Plan dit dus ruim genoeg van tevoren in je content planning.
Wie?
Wie is jouw ideale klant, en wat is hun grootste pijnpunt of pleasure point? Hoe kun jij hier op inspelen met jouw product of dienst, en mee enthousiasmeren door middel van je content?
Waarom?
Misschien wel de belangrijkste vraag van allemaal. Waarom wil je actief zijn op social media? Waarom doe je wat je doet? Als je hier echt diep op doorvraagt bij jezelf, komen er vaak zulke mooie en unieke antwoorden uit voort, die je ook weer kunt gebruiken in je content.
Door deze vragen vooraf te beantwoorden, kun je tijd besparen doordat je niet ‘zomaar’ een post schrijft. Maar je steekt je tijd in content die echt waarde toevoegt voor jouw volgers, en uiteindelijk dus ook voor jouw bedrijf of blog.
2) Content planning uitstippelen
Wat mij elke week enorm veel tijd scheelt, is dat ik mijn content planning al uitgestippeld heb voor een langere periode.
Als je vooraf al weet waar je over gaat bloggen, podcasten of posten op social media, hoef je daar niet steeds over na te denken. Je kunt direct aan de slag met de content creatie zelf, wat je enorm veel tijd kan besparen.
Maar niet alleen is het goed voor je productiviteit, je zorgt er ook voor dat je consistent en gevarieerd post. Er zullen minder snel gaten vallen tussen je content updates, en de kans is ook een stuk kleiner dat je steeds dezelfde soort boodschappen verspreidt. Daarmee kun je dus ook makkelijker nieuwe relevante volgers aantrekken!
3) Content batchen
De grootste time saver is het batchen van taken. Batchen betekent dat je in een periode van bijvoorbeeld een paar uur achter elkaar, ongestoord aan 1 taak werkt. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
Maandag:
09.00 – 10.00 uur Social berichten schrijven voor de komende week
10.00 – 12.00 uur Blog schrijven, SEO proof maken en inplannen
Dinsdag:
Volledige dag besteden aan werk voor klanten
Woensdag:
09.00 – 12.00 uur Werken aan nieuw aanbod
Etcetera …
Door het echt in je agenda in te plannen, wen je jezelf eraan om die tijd ook echt te nemen.
Natuurlijk kan er altijd iets tussendoor komen. Bepaal op dat moment hoe dringend het is.
Vaak denken we namelijk dat we het te druk hebben, daarom is het goed om een beeld te hebben van de taken die echt belangrijk zijn. Waar komt je inkomstenstroom vandaan, en welke taken zijn echt belangrijk om dit op gang te houden of verder uit te breiden? Plan die taken als eerste in je agenda, en zorg dat hier niets tussenkomt.
Zijn er ook taken waarvan je dénkt dat je ze moet doen, maar leveren ze eigenlijk niets op? Durf die dan te schrappen. Zo maak je meteen tijd vrij voor de zaken die echt van belang zijn.
Een mooi schema dat je hierbij kunt gebruiken is de Prioriteitenmatrix van Stephen R. Covey.
Bepaal voor jezelf bij binnenkomende taken in welk vak van de matrix deze taak past.
Vaak zijn we geneigd om voor bijvoorbeeld een last minute verzoek van een klant alles uit onze handen te laten vallen en het direct op te pakken. Maar stel de volgende keer eerst de vraag of er een deadline is. Misschien denk jij dat de klant verwacht dat je dezelfde dag nog reageert of werk afrondt.
Maar vaak, bij doorvragen, blijkt dat er veel meer tijd beschikbaar is. Houd jezelf aan je planning, daardoor kun je gestructureerder werken en krijg je veel meer belangrijke (en niet per se urgente taken ?) gedaan.
4) Leg je telefoon weg
Als je aan de slag gaat met batch worken, dan wil je je ook echt kunnen focussen. Het enige dat bij mij echt werkt is een muziekje op te zetten waar je lekker op kunt werken.
En dan gaat de telefoon in de ‘Niet Storen’ modus, of ik leg hem buiten bereik. Zo heb je niet de neiging om snel even iets op te willen zoeken, om de een of andere manier per ongeluk Instagram te openen en je 10 minuten later ineens beseffen dat je je tijd aan het vergooien bent (story of my life ?).
Dus, telefoon aan de kant en focus aan!
5) Instagram limiet instellen
Stiekem schrik ik wel eens als ik kijk hoeveel tijd ik per dag op Instagram rondbreng. Natuurlijk is het wel slim om daar ook tijd door te brengen als je echt je account wilt laten groeien met waardevolle volgers, maar het is ook belangrijk dat je dit niet uit de hand laat lopen.
Veel telefoons hebben een functie waarmee je per app limieten in kunt stellen per dag. Dan kun je bijvoorbeeld instellen dat je maximaal 1 uur per dag op Instagram kunt, verspreid over de dag. Na dat uur wordt Instagram vanzelf afgesloten.
Mij helpt dat enorm omdat ik veel bewuster ben van de tijd die ik er rondbreng. Vaak tijd waarin ik ook andere dingen had kunnen doen die waarschijnlijk een stuk belangrijker waren voor mijn productiviteit, voor mijn rust of voor quality time met het gezin.
Mocht ik nou met 1 uur niet voldoende hebben om actief te zijn op social media? Dan kan ik ervoor kiezen om er nog een paar minuten aan toe te voegen.
Dit zorgt vooral voor een stukje bewustzijn, en het is een mooie manier om ook echt een einde te brengen aan je schermuurtjes op een dag ☺️
Hopelijk kun je met deze tips meer structuur brengen aan je dag, waardoor je nog wel goed zichtbaar bent op social media, zonder dat het onnodig veel tijd van je vraagt.
Mocht je meer willen weten over Content marketing om je onderneming of blog te laten groeien? Ik geef trainingen op het gebied van Pinterest, Instagram en contentmarketing, en help je graag op weg!
Het lijkt me sowieso heel leuk om met je te connecten via Instagram @sociallysanne en Pinterest https://www.pinterest.com/sociallysanne , of bekijk andere tips over socialmediamarketing op mijn site https://sociallysanne.nl/blog
Liefs,
Sanne
Socially Sanne
Meer tips?
Vraag hier je GRATIS e-boek aan
met 10 tijdbesparende tips voor jouw social media!
Deze artikels vind je ongetwijfeld ook erg interessant!
- Boost je productiviteit met deze 10 tools voor ondernemers
- 8 x waarom bloggen belangrijk is voor je business
- Contentkalender voor boost in productiviteit & engagement
- 8 x Blogtitels die zorgen voor meer blogverkeer
- Mailbox opruimen in 1-2-3
Bedankt voor een plekje op jouw podium, Nora!
Erg leuk om te mogen gastbloggen 🙂
Fijne dag! liefs Sanne
Met veel plezier!
Groetjes
Nora