Soorten blogtitels die zorgen voor een instant boost in blogverkeer
Als je al eens research hebt gedaan rond SEO en online aanwezigheid, dan weet je dat een blog een krachtige tool is! Het maakt niet uit in welke branche je zit, wat je verkoopt, welke dienst je verleent … als jij je website meer autoriteit wilt geven, dan zorg je voor content. Veel kwalitatieve content. En daarom is een blog op je website van essentieel belang!
Maar goed, je hebt een blog op je website. Hoe krijg je dan zo veel mogelijk lezers / potentiële klanten naar je blog? Wel, dit doe je op verschillende manieren. Maar één van de belangrijkste en meest effectieve manieren zijn je blogtitels!
De titel van je blog moet lezers aanspreken, waar ze je blog ook tegenkomen. Of het nu op Google is, op Pinterest, of op Social Media, je wilt dat je titel de aandacht trekt, zodat de lezer doorklikt naar je site.
Ik help je hier alvast verder met de soorten blogtitels die zorgen voor een boost in verkeer naar je website.
Hoewel het hier specifiek gaat om titels voor teksten, zijn deze tips ook heel handig voor Youtube titels.
Hoe titels
Dit is misschien geen verrassing, maar titels die beloven je te vertellen ‘Hoe’ je iets moet doen, zijn een schot in de roos. De lezer verwacht iets bij te leren over een onderwerp waar hij/zij al langer naar op zoek was.
Zelf ben ik ook altijd geneigd om te klikken op pins en titels die beginnen met ‘Hoe …’
Je vertelt de lezer dan hoe ze iets kunnen doen, hoe ze iets worden, hoe ze niet te werk moeten gaan, of hoe ze iets moeten vermijden.
Om deze ‘Hoe’-titels kracht bij te zetten, combineer je ze met een tijdsframe, of met een bepaald gevoel. Wat ook erg goed helpt is om er een extra voordeel achter te plakken, of een nadeel te elimineren.
Lees ook: De ultieme gids voor gratis stockfoto websites
Verzamel titels
Verzamelposten zijn enorm populair op Pinterest! Deze soort titels worden vaak gepind en gerepind. Want waarom zou je verder zoeken naar “snelle recepten”, als je op één site “20 supersnelle recepten” kan vinden?
En zulke titels doen het natuurlijk ook goed in Google, waardoor dit een goede manier is om meer verkeer naar je site te krijgen. En deze soort content wordt ook meer gedeeld op Social Media.
Zulke “round-up blogposts” zijn een goed idee om je eigen content opnieuw in de verf te zetten. Maar ook een geweldige manier om te linken naar andere blogs (om zo elkaar omhoog te helpen). Dit is ook een goede om affiliate links in te verwerken.
Hoe groter de verzameling in je blogpost, hoe beter deze het doet. Als je hier nog de woorden “gratis”, “nu”, “vandaag nog” in vermeldt, dan zijn je blogtitels helemaal top!
Zeker de moeite waard dus om uit te proberen voor je bedrijf.
Lijst titels
Titels die een lijst van interessante content beloven doen het ook erg goed.
Deze blogposten lijken op de verzamelposten, maar in plaats van te linken naar andere berichten of pagina’s, staat de lijst uitgeschreven in het artikel.
Zulke posten doen het goed omdat dit, zoals bij de verzamelposten, een gemak biedt aan de lezer. De informatie en content die ze zoeken, gebundeld in één lijst.
Het is dus goed om te investeren in zulke blogposten. Steek je tijd erin, en als het een mega artikel wordt, des te beter!
Lees ook: Zo maak je een killer contactpagina
Top Secret titels
Geheimen doen het altijd goed! Zelfs wanneer er niet veel interesse is in het onderwerp zullen er een heleboel mensen doorklikken als ze hierdoor een ‘top secret’ te weten gaan komen.
Mensen houden nu eenmaal van exclusiviteit, de shhht-tegen-niemand-zeggen-strategie.
Hoewel het woord “geheim” op zich al goed werkt, doen andere suggesties van ‘top secret informatie’ het ook fantastisch.
Controversiële titels
Een andere manier om meteen de aandacht van de lezer te grijpen is om gebruik te maken van controversiële titels. Er is een enorme aantrekkingskracht naar stellingen die indruisen tegen de algemene overtuiging van de lezer.
Men wilt dan weten wat je ermee bedoelt, wat je mening over dat onderwerp is, en hoeverre zij ermee akkoord gaan.
De beste ‘click-bait’ titels zijn die van de controversie. Vooral op Youtube zie je van die uitdagende titels domineren, omdat deze soort titels simpelweg de meeste views genereren.
Achter de schermen titels
Hoe vaak heb jij geklikt op een titel die je belooft een inkijk te geven in de cijfers van een bepaalde blogger? Of waarbij de content creator een artikel deelt met “Een dag in het leven als …”.
In de beauty wereld gaat dit in de richting van beauty rituelen waardoor die bepaalde blogger / vlogger zo’n mooie huid heeft bijvoorbeeld.
Power titels
Voor het bedenken van blogtitels probeer je eigenlijk in te spelen op de gevoelens van je potentiële lezer / klant. Je wilt een bepaald gevoel opwekken zodat ze doorklikken naar je site. En dat doe je dus door de tips hierboven te combineren met power woorden. Sterke adjectieven die een indruk achter laten, die een bepaald gevoel creëren.
Maak je titels waar!
Met deze tips voor blogtitels ben je al een eindje op weg naar meer bezoekers op je website. Maar maak je titels ook waar!
“Click-bait” is een term die vaak gebruikt wordt, en dit heeft meteen ook een negatieve connotatie.
Als je een exclusieve kijk in je cijfers belooft, zorg dan ook dat die cijfers ook effectief in je artikel staan. En dat je die cijfers ook alleen maar deelt in dat artikel (exclusief dus).
Wanneer je zegt dat je 10 ultieme tips gaat geven om gigantisch te groeien op Instagram, zorg er dan voor dat je ook écht waardevolle tips geeft. Beperk je tekst dan niet tot “Gebruik hashtags en maak mooie foto’s”. Geef dan échte tips waar de lezer daadwerkelijk door kan groeien op dat platform.
Want als je als blogger / ondernemer alleen maar click-bait titels gaat gebruiken, zonder goede inhoud, dan komt dat je branding niet ten goede.
Vergeet niet dat je doel is om een bepaald imago te creëren, een autoriteit op te bouwen, een soort van vertrouwen. Dat is wat je verder zal helpen in je onderneming, en niet het aantal clicks naar een post.
Lees ook: Top 7 podcasts voor mompreneurs
Heb jij al een blog op je bedrijfswebsite? Waarom wel? Waarom niet? Ik lees het graag in de reacties!
Wist je dat ik Virtual Assistant ben? En dat ik een krak ben in SEO geoptimaliseerde blogposten schrijven? Interessant?
Stuur mij dan een berichtje!
Uitgelichte foto: Glenn Carstens Peters via Unsplash