Als ondernemende moeder moet je aardig wat ballen in de lucht zien te houden, het is een wonder dat het toch nog lukt om iedere dag de kinderen op tijd uit school te halen. Laat ik je in ieder geval helpen met een handig overzicht dat het schrijven van vindbare blogartikelen een stukje makkelijker maakt. Hier moet een goede SEO tekst namelijk aan aan voldoen:
De tekst heeft een onderwerp waar jouw doelgroep wat aan heeft
Blogartikelen zijn ideaal om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep je website makkelijk kan vinden. Maar dan moet de inhoud van dat blogartikel wel een antwoord geven op een vraag die hen bezighoudt. Schrijf dus geen blogartikelen over onderwerpen waar je toevallig net iets over wil vertellen, bedenk wat jouw ideale klanten graag willen weten.
Ik zal je een voorbeeld geven. Stel, je bent fotograaf en je wil graag vrouwelijke ondernemers fotograferen zodat zij zich op hun website en social media van hun beste kant kunnen laten zien. Voor hen is het interessant om te weten welke kleding zij het beste kunnen dragen als ze worden gefotografeerd. Zijn felle kleuren goed? Of is het een beter idee om neutrale kleuren te dragen?
Jouw doelgroep zit niet te wachten op een blogartikel over het soort camera dat je gebruikt en wat je daar mee kunt. Het gaat hen alleen om het resultaat dat je kunt leveren en wat zij zelf kunnen doen om dat zo goed mogelijk te maken.
Op basis van dat onderwerp heb je een duidelijke zoekterm gekozen
Laten we even bij de fotograaf en het onderwerp kledingkeuze blijven. Een goede zoekterm bij dit onderwerp zou ‘kledingkeuze bij zakelijke fotografie’ kunnen zijn. Inderdaad, dit is geen enkel zoekwoord, maar een hele zoekterm van meerdere woorden.
Als je voor een zoekterm als ‘kledingkeuze’ gaat, is de kans namelijk heel groot dat je bij een verkeerde doelgroep uitkomt. Dit zijn waarschijnlijk mensen die inspiratie op het gebied van kleding zoeken en geen behoefte hebben aan fotografie. Dus met alleen die term wil je niet gevonden worden.
Door voor een langere zoekterm te kiezen, kom je dichter bij jouw ideale klant terecht en datgene wat hij of zij wil weten. En daarmee vergroot je dus ook de kans dat degene die het blogartikel leest klant bij je wil worden.
Die zoekterm komt voldoende in de tekst terug
De volgende stap is dat je ervoor moet zorgen dat Google snapt waar jouw tekst over gaat. De zoekterm moet hiervoor op een aantal plekken in de tekst terugkomen:
- In de titel van de tekst
- In de eerste alinea van de tekst
- Een paar keer in de rest van de tekst
De Yoast plug-in kan een hulpmiddel zijn als je wil zien of de zoekterm genoeg (en vooral niet teveel) in de tekst voorkomt. Maar, let op: de Yoast plug-in heeft lang niet altijd gelijk. Zo is het helemaal niet essentieel om de zoekterm in een tussenkopje en meta description terug te laten komen. En is het geen enkel probleem om een synoniem van de zoekterm te gebruiken.
Google kan synoniemen prima herkennen, Yoast alleen niet.
Wil je meer weten over het terug laten komen van een zoekterm in een SEO tekst? Download dan mijn gratis e-book: de basics van SEO.
De tekst is prettig leesbaar
Houd er rekening mee dat online lezers ontzettend weinig geduld hebben. Een tekst moet hen direct aanspreken, anders wordt het na een vluchtige blik genadeloos weggeklikt. Zorg er dus voor dat de titel aanspreekt en dat de eerste alinea uitnodigt om verder te lezen.
Verder zijn deze punten ook heel belangrijk in een goede SEO tekst:
- Maak alinea’s niet te lang. Online lezers houden van korte alinea’s en korte zinnen.
- Zet boven iedere twee à drie alinea’s een goed tussenkopje. Dit vat de alinea’s samen en zorgt niet alleen voor overzicht, het maakt ook nieuwsgierig om verder te lezen.
- Gebruik opsommingen om een overzichtelijke structuur te creëren. De ogen van een scannende lezer trekken als vanzelf naar een opsomming toe en daardoor blijven lezers langer geboeid.
De tekst zet aan tot actie
De afsluiting van een goed blogartikel is minstens net zo belangrijk als de titel en de introductie. Bedenk vooraf wat je wil dat lezers na het lezen van je artikel gaan doen. Wil je dat ze nog een artikel gaan lezen of heb je liever dat ze naar bijvoorbeeld een pagina over je aanbod of een product gaan?
Sluit de tekst dus altijd af met een goede ‘call to action’ (een button of tekst die tot actie aanzet). Zo houd je je bezoeker langer vast en zorg je ervoor dat deze lezer wordt aangezet tot het lezen van meer informatie, het invullen van een contactformulier of het kopen van een product.
Een pagina van een website zonder een duidelijke vervolgstap is als een doodlopende straat!
Hier moet een goede SEO tekst ook aan voldoen
Ik heb nu een aantal belangrijke aspecten genoemd, maar het belangrijkste bewaar ik tot het laatst. Datgene waar een SEO tekst boven alles aan moet voldoen is namelijk dat de tekst waardevol en origineel is.
Ga dus niet ongeveer hetzelfde als een concurrent opschrijven, daarmee ga je – ook als je je aan alle bovenstaande belangrijke punten houdt – nooit hoog in de zoekresultaten komen. Wees jezelf, benadruk wat jouw unique selling points zijn en bied altijd waarde.
Het zijn uiteindelijk de waardevolle, unieke teksten die hoog in Google komen te staan en de meeste klanten opleveren.
Kun je wat hulp gebruiken bij het schrijven van SEO teksten? Ik help je graag verder.
Deze gastblog is geschreven door Liselore Verschuren, SEO Specialist.
Op haar website lees je nog meer tips rond SEO!
Website: https://liselore.online/
Deze artikels vind je ongetwijfeld ook erg interessant!
- 8 x waarom bloggen belangrijk is voor je business
- 8 x Blogtitels die zorgen voor meer blogverkeer
- 5 tips voor actief zijn op social media, zonder tijdverlies!
- De kracht van Storytelling methode voor je bedrijf
- De ultieme gids voor gratis stockfoto’s
- Zo maak je een killer contactpagina!
Pssssst …. Ontvang jij de maandelijkse update al van Ondernemende Moeders? Een mailtje dat je inspireert, uitdaagt en informeert over vanalles in het leven van een mompreneur? Nee? Meld je hier aan!