Ik ken Kristel al enkele maanden en heb ook met haar mogen samenwerken als Virtual Assistant. Het is echt fantastisch wat ze doet als opruimcoach!
Telkens wanneer ik mijn man zijn bureau passeer, of in zijn opslagruimte kom (garagebox), probeer ik hem te overhalen om Kristel te contacteren. Duim je mee dat hij binnenkort het licht ziet? 😅
Lees hier het interview met Kristel!
Wie ben je?
Mijn naam is Kristel Stalmans & ik ben opruimcoach. Ik ben 40 jaar, zou elke dag pizza kunnen eten en heb last van een ochtendhumeur.
Vertel eens over jouw bedrijf?
Als opruimcoach help ik mensen naar meer overzicht en rust in huis. Chaos en rommel kunnen soms de overhand gaan nemen en dat maakt dat we niet weten waar en hoe te beginnen met opruimen. Rommel zorgt voor onrust in ons hoofd en kan zelfs echt in het lijf kruipen. Het mooiste aan mijn job is dat ik die onrust kan wegnemen.
Ik ben ‘de sjot onder de kont’ zeg maar en word door mijn klanten ook wel opruimbuddy genoemd.
Dat komt omdat ik zelf mee opruim, daar iets plezants van maak (ja da kan!) en omdat er al gauw een fijne band tussen mij en mijn klanten ontstaat.
Achter elke chaos schuilt een ander verhaal, een luisterend oor is in mijn sessies dus steeds inbegrepen.
Hoe ziet je gezin eruit?
Ik ben getrouwd met Jurgen en samen hebben we een zoontje van 9, Lou. Onze 2 poesjes heten Zwartje (das de zwarte) en Loesje.
Wat deed je voor je ondernemer was?
Voor ik Sekuur opstartte heb ik jaren als gerante in een kledingwinkel gewerkt. De komst van ons zoontje heeft me doen nadenken over die job. Werken in de verkoop was maar moeilijk te combineren met zo een klein ventje.
Ik heb ook nog een tijd voor een regionale radiozender gewerkt waar ik het nieuws inlas, interviews afnam en reclame spotjes insprak. Beste job ever! Ik heb heel mooie herinneringen aan die tijd bij de radio.
Ergens hoop ik ooit nog iets in die richting te kunnen doen…misschien een tv-programma over opruimen?
Hoe ben je op het idee gekomen om je eigen bedrijf te starten?
Ik werd 40…dat zegt al veel zeker? 😅
Bovendien ging mijn laatste werkgever failliet en moest ik plots op zoek naar een nieuwe job. Dat was een heftige periode met veel financiële onzekerheid en ik heb heel intensief nagedacht over mijn toekomst en wat ik echt wou doen.
Ik wou eigenlijk doen wat me energie gaf en dat was dus opruimen, organiseren en overzicht creëren. Dat zit zo in mijn DNA dat ik er wel iets mee MOEST doen.
3 keer hoera toen ik ontdekte dat ik van opruimen effectief mijn beroep kon maken!
Welke ideeën had je over het leven als ondernemer, die nu niet waar blijken te zijn?
Een bedrijf opstarten wil niet zeggen dat mensen meteen ook van je bestaan afweten. Ik werk nog elke dag aan mijn zichtbaarheid en oefen erop om aan zoveel mogelijk mensen te vertellen wat ik doe.
Dat je als ondernemers alles alleen moet doen is gelukkig ook een fabeltje. Ik heb sinds mijn start veel andere mompreneurs leren kennen en ben verrast door de oprechte hulp die onderling aangeboden wordt.
Hoe combineer jij mama zijn met je bedrijf?
Mijn man werkt maar 3 dagen per week, maar die dagen is hij meer dan 14u van huis en sta ik er alleen voor. Dat vraagt dus om een strakke planning.
Ik probeer door kleine voorbereidingen de ochtend- en avondspits wat rustiger te doen verlopen. Zo dek ik ’s avonds al de tafel voor het ontbijt, leg ik de brooddoos met koekje en fruit voor mijn zoon klaar en vul ik de koffiemachine bij. (Ochtendhumeur, remember? Eerst koffie, dan pas praten 😅)
Ook al ben ik geen ochtendmens, toch vind ik het belangrijk om op tijd op te staan. Voor ik de deur uitga zijn de bedden gemaakt en de ontbijttafel leeg. Ik vind het leuk thuiskomen wanneer alles netjes is.
Verder stel ik in het weekend al een weekmenu op en doe de nodige boodschappen daarvoor.
Hoe ziet een typische werkdag eruit voor jou?
Elke dag ziet er hier anders uit.
Wanneer ik opruimsessies gepland heb bij vertrek ik meestal nadat ik Lou naar school gebracht heb. Na de sessie zijn er vaak spullen die gesorteerd moeten worden om naar de kringwinkel of containerpark te brengen. Zo vliegt de dag voorbij.
Ik probeer 1 dag per week vrij te houden voor administratief werk. 1 keer per maand ga ik met collega-ondernemers naar een co-werkplek en daar werk ik dan aan mijn socialmedia content.
De gaatjes in mijn agenda vul ik met een drietal keer joggen per week en op woensdagavond neem ik me-time en dans ik een uurtje salsa.
Waar zie jij jezelf en je bedrijf over 5 jaar?
Over 5 jaar heb ik een team rond me, zodat we nog meer mensen kunnen helpen naar een leven met minder spullen.
Daarnaast wil ik ook workshops organiseren en wie weet zit er ooit dat tv-programma in? Binnenkijken in andermans huis doen we toch allemaal graag? Laat maar komen die VTM-connecties dus. 😉
Welke tips zou je geven aan een (startende) mompreneur?
Verlies je niet in details en doe vooral wat echt nodig is om je bedrijf te doen groeien. Niet elke facebookpost moet de perfecte foto hebben. Focus wel op wat mensen echt moeten weten en wat je echt de wereld wil insturen.
Waar kunnen we je vinden/volgen
https://www.facebook.com/sekuuropruimcoach
https://www.instagram.com/sekuur_professional_organiser/
Dank je wel voor het interview Kristel! Ik heb je zelf ook wat beter leren kennen hierdoor 😍
Ik las onlangs trouwens dat alle mensen op aarde met elkaar verbonden zijn met een netwerk van maximaal 6 schakels (Six degrees of separation theorie van Duncan Watts). Dit wil zeggen dat er tussen Kristel en die ene VTM programma maker maar 6 connecties zitten. Dus als jij haar kan helpen aan die eerste connectie, dan zou dat al wow zijn! 😅
Ga Kristel volgen via social media, en op haar website heeft ze ook een gratis e-book met opruimtips!