Time Management tips die je leven kunnen veranderen

Time Management hoe het je mompreneur leven kan veranderen

Wanneer ik op mijn Instagram vraag waar de meeste struggles liggen als ondernemende mama krijg ik vaak te lezen: “Ik vecht met de tijd”, “Ik heb geen tijd om dit of dat te doen”, “Ik wil groeien met mijn bedrijf, maar er zijn maar een paar uren op een dag!”.

En dit snap ik helemaal, ik voel dit tot diep in mijn botten! 😅 Want ik ben natuurlijk ook een ondernemende moeder. Naast mijn werk als Virtual Assistant, jongleer ik ook met mijn twee blogs, twee instagram accounts, twee Pinterest accounts, een Linked In profiel die ik probeer levendig te houden, en uhmm ook een huishouden, partner en kinderen om in leven te houden 😜

Voor mij is Time Management altijd wel een belangrijk onderwerp geweest. Ik was altijd al wat bezig met efficiënte gewoontes opbouwen, en dingen gedaan krijgen op een zo kort mogelijke tijd. Dit ging zelfs niet altijd erg bewust. Het is gewoon hoe ik ben, en daar ben ik stiekem wel blij om.

Ik ben allergisch aan tijd verspillen, en tegelijkertijd hou ik van rust in mijn hoofd. Daardoor is de drang naar structuur, efficiënte planning en het opbouwen van automatische routines gegroeid denk ik.

Toen ik huismoeder was, en verder geen échte verplichtingen had, was ik ook volop bezig met taken efficiënt te doen. Ik hou van hacks in de keuken, in het huishouden, eigenlijk gewoon in alle dagdagelijkse taken.

Dit heeft me natuurlijk enorm geholpen toen ik besloot om te gaan ondernemen. De basis was er al, en ik ging daarop voort om ook in mijn bedrijf de weinige tijd die ik heb (schooluren), optimaal te kunnen benutten.

Mijn blog is sinds het begin een platform geweest waar ik alles heb willen delen wat ik weet, zowel hier als op Instagram. Daarom help ik je graag met deze Time Management tips, om zo veel mogelijk te kunnen halen uit de weinige uurtjes per dag, die je hebt als mama.

1) Aanvaard dat je ‘maar’ een beperkt aantal uren hebt

Ik weet het, in de ideale wereld hebben we 24u op een dag de tijd om te werken in ons bedrijf, voor ons bedrijf, aan ons bedrijf, op ons bedrijf, hahaha je weet wel waar ik naartoe wil.

Jammer genoeg hebben we die volle 24u niet! De hoeveelheid tijd die je hebt op een dag om aan je business te werken is afhankelijk van vele factoren. Een mama met twee tieners, heeft bijvoorbeeld meer tijd ‘vrij’ om te werken, dan een mama met een peuter en een baby.

Mijn eerste tip is dus: bekijk jouw situatie. Kijk wat je wilt bereiken met je bedrijf, bedenk wat je wilt/kunt opgeven, wat je wilt/kunt uitbesteden, en waaraan je wilt/kunt vastklampen. Besef ook hoe jij omgaat met drukte, stress en deadlines?

Zo heb je een duidelijker beeld van hoeveel tijd je effectief kan vrijmaken elke dag, en hoe groot de projecten zijn die je mentaal en fysiek aankunt in die tijd.

Ik ben bijvoorbeeld mama van twee lagereschoolkinderen. Voor mij is het enorm belangrijk om een aanwezige moeder te zijn, die tijd overhoudt om dagelijks gevarieerd te koken, en hier en daar lekker te bakken. Jammer genoeg heb ik in de nabijheid geen familie voor opvang, maar ik weet dat de kids opvang op school wel fijn vinden. Ik weet ook dat de kinderen zich (tamelijk) rustig kunnen bezighouden als dat moet. En ik ben bereid om de schoonmaak en de strijk uit handen te geven. Ik weet dat ik snel overprikkeld raak en dat ‘s avonds doorwerken op lange termijn nefast is voor mijn mentale toestand 😏. Dus … ik beperk mij grotendeels tot de schooluren om mijn werk als Virtual Assistant & Blogger uit te voeren, en ik houd bij grote projecten rekening met de schoolvakanties.

Push jezelf zeker niet over je grenzen heen, want dan kom je uit op een burn-out. En jah, dan blijft er van ‘tijd besteden aan je bedrijf & gezin’ helemaal niets meer over.

Time Management hoe het je mompreneur leven kan veranderen

2) Stap af van je negatieve gevoelens & gedachten

“Ik ben geen planner”, “Ik ben niet goed in planningen” “Ik ben een chaoot” “Ik ben lui” “Ik heb geen ambities” …

Weet je wat al deze zinnen gemeen hebben? Ze belemmeren jou én je bedrijf! Ze duwen je in een neerwaartse spiraal van negatieve gevoelens, waardoor je ook écht niet vooruit geraakt!

Alles wat we denken over onszelf, ons bedrijf, ons gezin, en de hele wereld, is maar een gedachte! Een gedachte is nooit de waarheid, het is een perceptie.

Dus vertel me eens … waarom zouden we onszelf willen laten geloven dat we lui en chaotisch zijn? Waarom vertellen we onszelf niet dat we productief kunnen zijn, en dat we gewoon op zoek moeten gaan naar de juiste tools & processen? Dat is toch veel krachtiger?

Zeg me na: “Ik ben productief! Ik hou van rust in mijn hoofd. Ik ga op zoek naar tools & processen om me te helpen met plannen en productief werken!”.

3) Plan je dag & week!

Voilà, je hebt jezelf ervan overtuigd dat je wél kan plannen. Nu moet je het ook écht gaan doen!

Plan je dag en week op voorhand. Ik hou elke vrijdag wat tijd vrij om de volgende week in te plannen met to do’s om mijn doelen te bereiken. Die plan ik in rond de afspraken die ik al heb staan. Zo kan ik het weekend met een gerust gevoel ingaan, zonder het gevoel dat ik iets aan het vergeten ben, of dat ik bezig zou moeten zijn aan mijn bedrijf.

Elke ochtend bekijk ik mijn afspraken en to do’s, en geef ik ze een level van prioriteit, zo weet ik exact wat ik eerst moet doen, en wat kan wachten tot later op de dag.

4) Wees realistisch!

Hierbij kom ik even terug op tip 1. Hou bij het inplannen van je dag en week rekening met de tijd die je écht hebt, maar ook met je verwachte energie level.

Plannen is niet dromen. Er is een verschil tussen wat je allemaal zou willen doen op week en wat je effectief kán doen in één week! Doe jezelf een plezier, en wees realistisch. Misschien moet je in het begin zelfs minder inplannen dan je denkt dat je aankan.

Er is niets zo erg als op het einde van je dag nog 10 niet-afgevinkte to do’s te zien staan. Op zo’n momenten komen negatieve gevoelens vaak naar boven. Doe jezelf een plezier, en plan niet te veel to do’s op een dag. Wanneer alles afgevinkt is, ervaar je een trots en voldaan gevoel. Dit kan zelfs zorgen voor een energie boost, waardoor je al taken gaat afronden voor de volgende dagen.

5) Volhouden & bijhouden

Time Management is niet iets wat je één week kan doen, en dan zeggen “Goh het is toch niets voor mij”. Productief & efficiënt werken is een levensstijl. Het is niet iets wat je op en af kan doen. Hou het bij, hou het vol, en je zal zien hoeveel extra tijd en rust je zal ervaren!

Dit waren dan mijn 5 Time Management tips voor jullie. Zoals ik hierboven al zei is dit altijd mijn stokpaardje geweest. Ik kan hier uren over doorgaan, en nog tientallen tips uit mijn mouw schudden.

Ik besef ook dat Time Management niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Daarom heb ik in de OM Academy de #Momboss Time Management Training gelanceerd.

Wil je aan de slag met je Time Management? Doe dan mee met deze training voor ondernemende moeders. Ik neem je hierin mee in de reis naar productief leven & ondernemen. We beginnen in die training bij het begin, bij je mindset, en gaan zo stap voor stap naar een efficiëntere manier van leven & werken.

Meer informatie over de training? Klik hier!


Deze artikels rond productiviteit vind je ongetwijfeld ook erg interessant!

Liefs,
Nora

Pin dit artikel voor later! 👇🏻

Uitgelichte afbeelding: Unsplash

Author: Nora

Ik ben Nora, mompreneur, blogger en oprichter van het online magazine "Ondernemende Moeders". Het is fantastisch om op dit platform te schrijven over ondernemen, en alles wat daarbij komt kijken! En om jou als mompreneur te kunnen begeleiden in het ondernemerschap. Ik ben Virtual Assistant en het zit in mijn bloed om jou als ondernemende mama te helpen. Niet enkel met je administratie, SEO Copywriting, Social Media, ... maar ook met je ondernemersmindset en als sparring partner! Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? BOEK HIER JE GRATIS VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.