5 x automatisaties die je leven als ondernemer makkelijker maken

woman in a hijab using a laptop

Als ondernemer heb je zo veel op je bordje, en als ondernemende mama heb je nóg meer te doen. Voor mij is het dan ook altijd een no brainer geweest om zo veel mogelijk taken en processen te automatiseren, vanaf dag één dat ik ging ondernemen. Dat automatiseren is de reden waarom ik zo veel kan geven hier op dit platform, terwijl ik als Virtual Assistant mijn klanten het beste van mezelf geef.

“Ja, Nora, stop nu maar al met stoefen! Vertel me nu gewoon wat ik moet doen om te automatiseren!”

Wel, hier zijn mijn 5 tips om te automatiseren in je bedrijf!

1) Posten op social media

We weten allemaal dat social media deel zou moeten uitmaken van elke business die wilt groeien. Je bereikt potentiële klanten die je anders nooit zou tegenkomen. En ook niet onbelangrijk, het is gratis marketing!

Het nadeel? Jah, dat is natuurlijk de kostbare tijd die je verliest op social media. Tijd waar je als ondernemende moeder sowieso heel zuinig mee moet zijn.

De oplossing? Automatiseren tiens! Begin meteen maar met deze tips om te automatiseren voor social media!

Maak een batch van posts rond onderwerpen die relevant zijn voor jouw business. Zorg dat er hier natuurlijk een gezonde mix van formats in zit (foto van jezelf, quote, review, carrousel, video, GIF, enz.). En laad deze op in een planning tool voor social media. Hier een voorbeeld van de apps die ik gebruik voor mezelf en voor klanten (ik ben Virtual Assistant & Time Management Expert).

  1. Instagram & Facebook:
  2. Pinterest:
  3. Linked In

Dit waren dus voorbeelden van het in bulk kunnen opladen van social media posts, om ze dan automatisch, gespreid, te kunnen laten posten op je kanalen.

Nog een tijdsbesparende manier is om Zapier in te zetten om automatisch te posten op Linked In, wanneer je iets post op Facebook bijvoorbeeld. “Cross-posting” noemt dat. Ik heb dit zelf ook een lange tijd gedaan, maar nu raad ik het niet meer echt aan. Je publiek op Facebook is waarschijnlijk niet dezelfde als op Linked In. Het is dus nuttiger om je tone of voice (de manier waarop je je boodschap overbrengt) aanpast aan je publiek per platform. En als je publiek wel hetzelfde is, zou je toch niet willen dat ze overal hetzelfde nog eens te zien krijgen, op hetzelfde moment?

liking a photo on instagram
Photo by cottonbro on Pexels.com

2) E-mails versturen

Uhm e-mails! Nog zo’n tijdrovende, maar daarom niet onbelangrijke, bezigheid. En mocht dus ook niet ontbreken in deze lijst met tips om te automatiseren!

Gelukkig bestaan er e-mail marketing programma’s zoals Mailchimp en Convertkit, die je toelaten om mails automatisch te versturen naar je klanten en prospecten.

Je kan het bijvoorbeeld zo automatiseren dat je contacten een mail krijgen telkens wanneer jij een nieuwe blog publiceert. Of dat er automatisch een mail uitgaat om nieuwe klanten welkom te heten. Dat je potentiële klanten warm maakt voor je product of dienst met een reeks van automatische, maar toch persoonlijke, mails (en ze zo ook meeneemt in het koopproces).

Met e-mail automatiseren kan je écht alle kanten op! Als je hier vragen over hebt, mag je me altijd een mailtje sturen trouwens 😉

3) Afspraken boeken

Als je (potentiële) klanten een afspraak bij je kunnen boeken voor een kennismakingsgesprek, een boost call, een sparring sessie, of wat dan ook, dan is het handig om ook dit te automatiseren.

Je gaat toch niet mailen met elke persoon om een afspraak te maken die in jullie beide agenda’s past? Natuurlijk niet! Met een app als Calendly kunnen klanten en prospecten meteen in je agenda een afspraak maken! Je koppelt simpelweg je online agenda, bepaalt welke time slots je beschikbaar bent en klaar!

Zijn er follow-up mails nodig, of wil je dat klanten betalen vóór de afspraak? Ook dat kan je met Calendly doen.

4) Blogs & podcasts publiceren

Hoe mooi zou het zijn als je meteen publiek naar je website of podcast kan leiden wanneer je een nieuw artikel of podcast aflevering online zet?

Met een tool als Zapier heb je dit in een paar stappen gedaan! Maar ook WordPress plug-ins als Jetpack & PowerPress zorgen ervoor dat je nieuwe content meteen op de platforms wordt gedeeld die jij wilt. Denk maar aan Facebook, Linked In, en alle podcast streaming sites.

In Mailchimp & Convertkit kan je dan weer een automatische mail laten uitsturen naar je contacten telkens wanneer er iets nieuws op je blog verschijnt.

5) Back-ups maken

Iedereen die nog geen back-up maakt van haar bestanden, of dit handmatig doet op een USB stick of externe harde schijf … Lees dit goed:

Nu automatisch back-ups maken van je bestanden (en ook van je website) op een cloud, zorgt voor minder hoofdpijn later!

Als je laptop het morgen begeeft, kan je misschien wel een nieuwe kopen, maar al je werk van de afgelopen jaren kan je meestal niet zomaar op 1-2-3 terughalen. Ik heb het zelf altijd heel belangrijk gevonden om letterlijk alles op te slaan in een cloud. Als ik mijn laptop morgen niet opgestart krijg, dan ga ik gewoon even op mijn oude laptop, ik log in op mijn cloud, en ik kan weer verder!

Het belangrijke is dat je die back-ups automatisch maakt. Werk rechtstreeks op je cloud, zet op je website de frequentie op dagelijks of wekelijks om automatische back-ups te maken. Dit zal ooit je leven redden 😅

Uiteraard zijn er nog zó veel opties om taken in je business te automatiseren! Veel te veel om hier op te noemen!

Ben je benieuwd wat er in jouw business nog mogelijk is qua automatisatie?

Boek dan hier een sparringsessie met mij!


Deze artikels vind je ongetwijfeld ook erg interessant!

Liefs,
Nora

Pin dit artikel met tips om te automatiseren voor later! 👇🏻

5 simpele tips om te automatiseren in je online bedrijf

Uitgelichte afbeelding: Pexels

Author: Nora

Ik ben Nora, mompreneur, blogger en oprichter van het online magazine "Ondernemende Moeders". Het is fantastisch om op dit platform te schrijven over ondernemen, en alles wat daarbij komt kijken! En om jou als mompreneur te kunnen begeleiden in het ondernemerschap. Ik ben Virtual Assistant en het zit in mijn bloed om jou als ondernemende mama te helpen. Niet enkel met je administratie, SEO Copywriting, Social Media, ... maar ook met je ondernemersmindset en als sparring partner! Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? BOEK HIER JE GRATIS VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK!

2 Replies to “5 x automatisaties die je leven als ondernemer makkelijker maken

    1. Haha goed dat je nu die veranderingen maakt. Tis nooit te laat om te automatiseren. Succes! En bedankt voor je reactie 🤗

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.