Meer productiviteit met deze top 10 apps voor ondernemers
Eén ding hebben alle ondernemers gemeen! Kan je al raden wat? Nee? Zeker niet? Je kamt er elke dag mee!
Het gebrek aan tijd natuurlijk!
Het lijkt wel alsof er te weinig uren zijn in een dag om alles te doen wat je wilt doen voor je bedrijf, je gezin, en jezelf.
Ik denk dat dit vooral waar is voor ondernemende moeders, oftewel mompreneurs. Want we hebben nu eenmaal enorm veel petjes om op te zetten. De ondernemer-pet, de instagrammer-pet, de mama-pet, de juf-pet, de verpleegster-pet, de kok-pet, de echtgenote-pet, de vriendin-pet, en ga zo maar door.
Gelukkig bestaan er een heleboel apps voor ondernemers om ons leven gemakkelijker te maken. Vooral automatisatie tools en processen kunnen ervoor zorgen dat je plots productiever te werk kan gaan. En dat je misschien zelfs tijd overhoudt voor andere dingen.
Dit zijn alvast mijn top 10 productiviteit tools voor ondernemers!
1) Toggl
Je kan pas productief te werk gaan, als je exact weet waar jij je tijd aan spendeert. Met Toggl hou je bij hoeveel tijd je besteedt aan welke taak.
Zo heb je na een dag, week, maand, jaar een overzicht van al je werkzaamheden en de tijd die je hiervoor hebt gebruikt. Als je deze data goed analyseert, kan je perfect aanwijzen waar je het meeste tijd verliest, en hoe je deze tijdrovende taken kan uitbesteden.
Toggl geeft je ook de mogelijkheid om mooie rapporten af te drukken, zodat je die eventueel met je opdrachtgever / klant kan delen.
De gratis versie heeft enorm veel mogelijkheden en integraties met andere apps. Meer dan genoeg dus voor je dagelijks werken.
2) Asana
Asana is één van de beste uitvindingen in online ondernemersland. Zo één van die tools voor ondernemers die mij blij maken! Want ik hou graag een overzicht over alle lopende, en toekomstige projecten. Het is een prachtige tool om taken te delegeren en hierover te communiceren op één plek. Je kan deze app gebruiken voor al je taken, deadlines, workflows, projecten, doelen & subdoelen.
Deze online tool is onmisbaar wanneer je virtueel werkt, en/of team-leden / klanten / opdrachtgevers hebt die geografisch verspreid zijn.
Asana kan je trouwens gratis gebruiken. Er is een premium versie, maar je kan al enorm veel met de free versie.
3) Zoom
Met Zoom hoef je niet meer in de fille te staan om een face-to-face meeting te hebben met een (potentiële) klant / bedrijfspartner.
Deze gratis tool voor ondernemers is één van de beste video conferentie systemen online! Met slechts enkele klikken op de knop kan je een meeting organiseren met één of meerdere personen. Compleet met chatfunctie, delen van je scherm, whiteboard en veel meer!
Voor mij als Virtual Assistant is Zoom onmisbaar geworden! Het is zo’n app voor ondernemers die in de toekomst ongetwijfeld nóg populairder zal worden.
4) Lastpass
Tegenwoordig hebben we zo veel online accounts, en als je het goed aanpakt ook nog eens een wachtwoord voor al die online platformen. Met Lastpass verlies je geen tijd meer met het uitproberen van mogelijke wachtwoorden, om dan toch maar te moeten klikken op ‘Wachtwoord vergeten?’.
Als je met een team werkt, of taken uitbesteed kan je met Lastpass ook toegang geven tot bepaalde accounts zonder daadwerkelijk je wachtwoord vrij te geven. Dit ben ik zelf onlangs ook maar pas te weten gekomen trouwens! Super handig lijkt me dat!
Lees hier meer over het maken van een veilig wachtwoord en Lastpass.
5) Later
In mijn blog over het plannen van content op social media, had ik Later al even kort aangehaald. Dit is een automatische planning tool voor je Instagram, Facebook, en andere platformen. Hier hoef je dus maar één keer in de week / maand tijd te maken om je social media posts te maken, en dan post Later deze automatisch op de gekozen datum en tijd. Zalig toch!?
Je wilt niet weten hoeveel tijd er voor mij is vrijgekomen sinds ik deze tool gebruik! Het laat me trouwens ook toe om meer te connecten met mensen op social media, in plaats van alleen maar gefocust te zijn op de content die ik daar plaats.
6) Convertkit
Dit is nog zo’n automatisatie tool die zo veel tijd vrijmaakt! Vooral omwille van de automatisaties die mogelijk zijn met Convertkit.
Dé tip die iedere business coach geeft voor je online aanwezigheid, is het opbouwen van een mailinglijst. Zo kun jij je doelpubliek dienen, informeren, en op de hoogte houden van jouw bedrijf. En met je eigen mailinglijst is je bereik niet beperkt door de continue veranderende algoritmes, zoals op social media.
Convertkit is dus een must om deze mailinglijst op te bouwen. En om je abonnees te kunnen voorzien van relevante content zonder deze zelf elke dag uit te sturen. Met de ingebouwde automatisaties kan jij je lezers feliciteren op hun verjaardag met een persoonlijk bericht, zonder hiervoor achter je computer te kruipen.
Ik kan een hele blogpost schrijven over hoe Convertkit werkt, en waarom je deze vandaag nog moet hebben. Maar misschien moet je dit zelf maar even ervaren waarom dit één van de belangrijkste tools voor ondernemers is.
Ga hier gratis aan de slag met Convertkit!
Nu we het hier toch hebben over mailinglijsten …
Wil jij op de hoogte blijven van nieuwigheden op Ondernemende Moeders?
7) Tailwind
Deze app is voor mij een lifesaver geweest voor mijn Pinterest strategie! Als je blogs schrijft, en geregeld nieuwe content hebt, is het slim om deze geregeld te posten op Pinterest. Het is ook op dit platform belangrijk om consequent te posten, niet enkel je eigen content, maar ook die van anderen. En dat is precies wat Tailwind doet! Een fantastische automatisatie tool, waardoor je niet meer handmatig op Pinterest moet scrollen en posten.
Heb jij nog geen blog voor je bedrijf? Lees hier dan waarom je vandaag nog moet beginnen bloggen!
8) Dropbox
Als ondernemer kan je het niet meer maken om geen cloud te hebben. Het is zo belangrijk om een online back-up te hebben van je documenten. En het is ook gewoon erg fijn om een cloud als Dropbox te hebben wanneer je bepaalde taken uitbesteed of met een team werkt.
Het bespaart zo veel tijd! Heen & weer gemail met bijlagen is niet meer nodig. Je hebt je docs altijd bij de hand, in de app of op je laptop.
In een eerdere blogpost schreef ik al eens uitgebreid over het nut van Dropbox. Ik kan niet meer zonder!
9) Canva
Nog een tool waar ik niet meer zonder kan! Het is gedaan met geklungel om een mooie visual te maken in je eigen huisstijl. Dit is werkelijk één van mijn favoriete tools! Ik gebruik Canva zowel voor privé dingen als voor mijn blogs en bedrijf.
Canva is een gemakkelijke, drag & drop tool, waar je allerlei grafische designs kan maken. Denk maar aan logo’s, social media posts, blog banners, Pinterest pins, folders, posters, en nog veel meer! In enkele klikken heb je bijvoorbeeld een hele batch aan social media content gemaakt. Echt een time-saver!
Met enorm veel gratis templates, foto’s en illustraties, is Canva één van de leukste gratis, online tools voor ondernemers.
Lees hier hoe ik mijn visitekaartjes heb ontworpen in Canva!
10) Zapier
Last, but not least … Zapier! Met deze tool voor ondernemers kan je verschillende apps met elkaar verbinden, en taken automatiseren. Zo bespaar jij enorm veel tijd!
Je kan bijvoorbeeld instellen dat als je nieuwe content publiceert op WordPress, deze automatisch wordt gepost op andere platformen. Dit is gratis, maar als je nog enkele criteria wilt toevoegen aan je zap, dan zal je hiervoor moeten betalen.
Zapier is ideaal om verschillende werkprocessen te automatiseren.
Wil jij graag je productiviteit verhogen en bepaalde tijdrovende processen automatiseren? Maar heb je niet de tijd om dit allemaal zelf uit te zoeken en uit te testen? Dan kan ik je helpen! Ik ben Virtual Assistant en ik weet precies wat je nodig hebt om taken te automatiseren en productiever aan de slag te gaan!
Welke tijdsbesparende apps gebruik jij?
En wat zijn je ervaringen met de bovenstaande tools voor ondernemers?
Reageer hieronder en dan vul ik deze blogpost aan!
Liefs,
Nora
Graag meer productiviteitstips? Download mijn GRATIS e-boek: 99 praktische tips voor meer productiviteit in je #MomBossLife.
Uitgelichte afbeelding: Unsplash
Handig overzicht! Er zijn inderdaad heel veel tools die ervoor zorgen dat je overzicht krijgt en productiever aan de slag kunt! Zelf ben ik fan van Trello in combinatie van een old skool lijstje dat ik lekker kan afvinken! 😉
Ja Trello is ook erg fijn om mee te werken!